Latest News

تاریخچه کامیون‌های بنز

کامیون‌های بنز همیشه در کشور ایران و برای ایرانی‌ها به‌عنوان یک محصول جذاب و با قابلیت‌های زیادی شناخته می‌شوند. از کامیون بنز در نقش‌ها و اهداف مختلفی استفاده می‌شود؛ ایران ترابر در این مقاله درباره به تاریخچه کامیون بنز و انواع کامیون بنز پرداخته است.

تاریخچه کامیون بنز

مرسدس‌بنز در ابتدا فقط درصدد تولید خودروهای لوکس و سواری بود؛ اما بعداً از سال 1958 به تولید خودروهای سنگین مانند کامیون و خاور نیز روی آورد و در این زمینه بسیار موفق شد و عملکردی عالی از خود نشان داد. همچنین از ابتدای تولید کامیون های بنز یعنی 1958 شرکت صنعتی خاور شروع به تولید انواع کامیو­های بنز کرد و به فروش بسیار زیادی دست یافت شرکت صنعتی خاور بعد ­ها در سال 1994 با شرکت ایران خودرو ادغام شد و اینگونه بود که شرکت کنونی ایران خودرو دیزل تأسیس شد.

انواع مدل کامیون بنز

مرسدس‌بنز کامیون‌های زیادی تولید کرده است که به موفقیت رسیده‌اند. این کامیون‌ها به شش دوره زمانی زیر تقسیم می‌شوند.

1.  1926-1944 یا دوره اول:

در این دوره 4 نوع کامیون تولید شد که به شرح زیر میباشند:

کامیون‌های ابتدایی مرسدس‌بنز

نسل اول کامیون ابتدایی بنز که بین سال‌های 1926 و 1929 تولید شدند L1,L2و L3 نام داشتند با 4 سیلندر و قدرت 45 تا 70 اسب بخار برای حمل بار هایی با وزن 1.5 تا 5 تن تولید شدند.  نسل دوم کامیون های اولیه بنز که بین سال های 1927 و 1931 تولید شدند 6 سیلندر داشتند و قدرت موتوری بین 50 تا 100 اسب بخار، همچنین کامیون های این نسل نسبت به نسل اول سنگینتر بودند و میتوانستند بار نسبتا بیشتری حمل کنند(1.5 تا 8.5 تن).  نسل سوم و نسل اخر کامیون های اولیه بنز از سال 1930 تا سال 1932 با 6 سیلندر و قدرت موتور،وزن کامیون و وزن قابل حمل بیشتری نسبت به نسل های قبل تولید شدند.

کامیون‌های سبک مرسدس‌بنز

نوع دوم کامیون‌های دوره اول بنز کامیون‌های سبک بودند که در سه نسل و بین سال‌های 1932 تا 1941 با وزن محموله قابل حمل حداکثر تا 3.75 تن و با 4یا 6 سیلندر تولید شدند. قدرت موتور کامیون های سبک مانند کامیون های اولیه بود و قدرتی ما بین 55 تا 100 اسب بخار داشتند.

کامیون سنگین بنز

کامیون‌های سنگین‌وزنی بین 6.5 تا 8.5 تن داشتند و برای حمل بار های بیشتر از 6.5 تن با 6 سیلندر و قدرت موتوری بین 120 تا 155 اسب بخار بین سال های 1934 تا 1939 تولید شدند.

از سال 1939 تا 1944 هم چندین مدل کامیون آزمایشی آفرود از جمله نوع LG و LR تولید شدند.

2. 1945-1960 یا دوره دوم

این دوره با پایان جنگ جهانی دوم مصادف بود اواخر این دوره بود که کامیون‌های مرسدس‌بنز رشد چشمگیری داشتند و صادرات کامیون‌های بنز آغاز گشت. تمام کامیون‌های تولید شده در این دوره از نوع کامیون‌های سنگین بودند که با 6 سیلندر و موتوری قدرتمند تر تولید شدند.قدرت موتور این کامیون ها بیش 100 اسب بخار بود و به 200 اسب بخار نیز میرسید.محموله قابل حمل این کامیون ها از 3 تن تا 15 تن بود.

3. 1960s  یا دوره سوم

در این دوره 5 نوع کامیون مختلف تولید شد. همچنین در این دوره برای اولین بار کامیون هایی با 8و10 سیلندر تولید شدند:

کامیون بنز کاپوت کوتاه:

از جمله این کامیون‌های 6 سیلندر بودند و با قدرت موتور 100 تا 126 اسب بخار برای حمل بار های با وزن 4 تا 9 تن تولید شدند.
کامیون های کاپوت بلند :

 کامیون‌های کاپوت بلند جزو کامیون‌های سنگین محسوب می‌شدند و وزنی ما بین 9 تا 26 تن با 6 سیلندر و موتوری با قدرت 172 تا 240 اسب بخار برای حمل بار هایی با وزن 7 تا 15 تن ساخته شدند.

کامیون بنز سبک جدید

کامیون‌های سبک با عمدتاً 4 سیلندر و قدرت موتوری تا 130 اسب بخار برای حمل بار هایی با 3 تا 7.5 تن تولید شدند. • کامیون های برد متوسط :

 این کامیون‌ها با 6 سیلندر و موتوری با قدرت 100 تا 192 اسب بخار توانایی حمل بار تا 9.5 تن را داشتند.

 • کامیون‌های برد سنگین:

 اینجا بود که اولین کامیون‌ها با 8 یا 10 سیلندر ساخته شدند . این کامیون ها قدرت موتوری از 170 تا 320 اسب بخار داشتند و برای حمل بار های 8 تا 13 بکار میرفتند.

سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰:

 در دوره چهارم کامیون‌های NG که جزو کامیون‌های سنگین بودند در سه نسل تولید شدند. این کامیون‌ها با داشتن وزنی مابین 10 تا 38 تن دارای موتور هایی با قدرت 130 تا 500 اسب بخار بودند.

نسل جدید کامیون‌های بنز

در این دوره کامیون‌های مختلفی از جمله: مرسدس‌بنز Atego ، مرسدس‌بنز آکسور، مرسدس‌بنز آکتروس، مرسدس‌بنز آترون، مرسدس‌بنز اکونیک، مرسدس‌بنز Unimog ، مرسدس‌بنز زتروس، مرسدس‌بنز آنتوس و… تولید شدند.

کامیون‌های بنز در ایران

از سال‌های قبل از انقلاب و بعد از جنگ جهانی دوم اولین کامیون‌های بنز وارد ایران شده‌اند.

آن زمان کامیون‌های مرسدس‌بنز جنگی و سپس کامیون‌های مرسدس‌بنز کاپوت کوتاه وارد ایران شدند.

بعد از انقلاب کامیون‌های بنز ۱۹۲۶ و بنز ۲۶۲۴ و ۱۸۳۵ توسط ایران‌خودرو به مونتاژ رسیدند.

پس از سال ۲۰۰۰ و شروع تولید نسل جدید کامیون‌های بنز مانند کامیون اتکو، کامیون اکسور و کامیون اکتروس این کامیون‌ها با دو سه سال تأخیر پس از رونمایی توسط ایران‌خودرو دیزل نماینده رسمی کامیون‌های مرسدس‌بنز در ایران مونتاژ و عرضه می‌شدند.

با شدت‌گرفتن تحریم‌ها ایران‌خودرو دیزل کامیون‌های بنز ۱۹۲۴ و بنز ۲۶۲۴ را با تغییراتی تولید کرد.

پس از نسل دوم بنز اکتروس دیگر کامیون‌های اکتروس در ایران مونتاژ و با صورت رسمی عرضه نشدند.

در سری قبل واردات در سال‌های ۹۳ و ۹۴ تعدادی اکتروس نسل پنج وارد ایران شدند که به‌سختی پلاک دریافت کردند.

در واردات کنونی که از سال ۹۹ شروع شده است و حال که در سال ۱۴۰۱ هستیم تعدادی اکتروس نسل چهارم و تعدادی از اکتروس­­های نسل پنجم وارد ایران شده‌اند که این کامیون‌ها نیز به‌سختی پلاک دریافت می‌کنند و هنوز تعداد زیادی از آنها پلاک نشده‌اند.

نتیجه‌گیری:

به دلیل محبوبیت زیادی که کامیون‌های بنز در کشور ما دارد. در این مقاله ایران ترابر، به بررسی تاریخچه کامیون‌های بنز  و انواع کامیون‌های بنز پرداخته است.

افزودن نظر

نظرات