Latest News

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت حمل‌ونقل

صنعت حمل‌ونقل سهم عمده‌ای در جابه‌جایی افراد و کالاها در مناطق مختلف جغرافیایی داشته است. این صنعت، نقش مهمی در سیستم مدیریت زنجیره تأمین ایفا می‌کند که در آن کالاها از مکانی به مکان دیگر منتقل می‌شوند. صنعت، نقش کلیدی در جابه‌جایی کالاها به مکان مناسب در زمان مناسب ایفا می‌کند. به‌منظور بهره‌مندی کامل از یک سرمایه‌گذاری تجاری، فناوری‌هایی مانند یادگیری ماشین، هوش مصنوعی، توسط دولت‌ها و سازمان‌ها مورداستفاده قرار گرفته‌اند که در این مقاله سامانه هوشمند اعلام بار ایران ترابر به بررسی تأثیر هوش مصنوعی در آینده صنعت حمل‌ونقل پرداخته است.

هوش مصنوعی چیست؟ چگونه کار می‌کند؟

هوش مصنوعییاهوش ماشینیکه در زبان انگلیسی تحت عنوان “Artificial Intelligence” از آن یاد می‌شود و با اختصار “AI” در متون مختلف آورده می‌شود. هوش مصنوعی، شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که با هوشمندی یک سیستم رایانه‌ای در ارتباط بوده است. به زبان ساده‌تر، AI  فرایند شبیه‌سازی هوش انسانی توسط ماشین‌ها و به‌ویژه یک سیستم کامپیوتری است.

 انسان به‌واسطه حواس ذاتی خود اطلاعات محیطی را دریافت می‌کند و با استفاده از سیگنال‌های پیچیده مغزی تجزیه‌وتحلیل می‌کند که منجر به درک محیط اطراف خود می‌شود. سپس به‌واسطه یادگیری و تجربه، بنا بر شرایط عمل تصمیم‌گیری را انجام می‌دهد. سیستم هوش ماشینی هم تقریباً مشابه همین سازوکار، اطلاعات را دریافت می‌کند و پس از تجزیه‌وتحلیل با قابلیت تصمیم‌گیری خود بر اساس الگوریتم‌های تعریف شده تصمیم مقتضی را می‌گیرد.

به‌طورکلی سیستم‌های  هوشمند حجم وسیعی از داده‌های مشخص را در جهت آموزش شبکه عصبی خود و آنالیز داده‌ها استفاده می‌کند. ماشین‌های هوشمند برای پیداکردن همبستگی و الگوها و در نهایت استفاده از این الگوها برای پیش‌بینی شرایط مشابه در آینده استفاده می‌کند.

برنامه‌نویسی هوش مصنوعی بر سه مهارت شناختی تمرکز دارد:

  • یادگیری
  • فرایند استدلال
  • فرایند خود تصحیح

یادگیری:

 این جنبه از برنامه‌نویسی  کامپیوترهای هوشمند بر دستیابی یک سیستم کامپیوتری به داده‌ها و همچنین قوانین تبدیل این داده‌ها به اطلاعات قابل خوانش تمرکز دارد. این قوانین که الگوریتم نامیده می‌شود؛ دستورالعمل انجام یک کار مشخص را در اختیار سیستم محاسباتی یک کامپیوتر قرار می‌دهد.

فرایند استدلال:

این بخش از برنامه‌نویسی کامپیوترهای هوشمند بر انتخاب الگوریتم مناسب برای رسیدن به نتیجه دلخواه تمرکز دارد.

فرایند خود تصحیح:

این جنبه از برنامه‌نویسی کامپیوترهای هوشمند برای تنظیم مداوم الگوریتم‌ها و اطمینان از دقیق‌ترین نتایج ممکن طراحی شده است.

هوش مصنوعی در صنعت حمل‌ونقل

در حال حاضر هوش مصنوعی از حالت تئوری و آزمایشگاهی فراتر رفته است و تمام ابعاد زندگی ما را دربرگرفته است. خیلی از ما انسان‌ها به کاربرد روزانة هوش مصنوعی در زندگی خودآگاه نیستیم. اصلاً هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی به ماشین‌ها قدرت فکرکردن مانند انسان‌ها را می‌دهد. ماشین‌ها با داشتن هوش مصنوعی می‌توانند رفتار انسان را تقلید کنند و کارهای دستی را به‌صورت خودکار انجام دهند. ماشین‌های هوشمند علاوه بر اینکه می‌توانند کارهای تکراری و طاقت‌فرسا را انجام دهند، توانایی یادگیری نیز دارند. به‌طوری‌که می‌توانند مشاغلی که نیاز به تفکر دارد را به عهده گرفته و تصمیم‌گیری نمایند. صاحبان کسب‌وکار در زمینه ی حمل‌ونقل روزبه‌روز بیشتر از گذشته از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا در این دنیای پیش‌رونده و سریع از رقیبان خود عقب نباشند. طبق پیش‌بینی‌هایی که انجام شده انتظار می‌رود بازار جهانی صنعت حمل‌ونقل تا سال ۲۰۲۳ به ۳.۵ میلیارد دلار برسد.

کاربردهای هوش مصنوعی در مدیریت حمل‌ونقل

هوش مصنوعی می‌تواند با خودکارسازی فرایندها و تحلیل لحظه‌ای داده‌ها، به صاحبان بار و شرکت‌های حمل باربری کمک کند تا کارایی عملیات خود را بهبود بخشند. به‌عنوان‌مثال، هوش مصنوعی می‌تواند برای ردیابی و پیش‌بینی تقاضا، برنامه‌ریزی مسیرها و بهینه‌سازی عملیات استفاده شود.  صاحبان بار و شرکت‌های حمل‌ونقل با استفاده از هوش مصنوعی جهت تجزیه‌وتحلیل، می‌توانند مزیت رقابتی به دست آورند و نتیجه نهایی خود را ارتقا دهند. در ادامه به مهم‌ترین نقش‌های هوش مصنوعی در مدیریت حمل‌ونقل اشاره می‌کنیم.

  • برنامه‌ریزی حمل‌ونقل
  • پیش‌بینی تقاضا
  • فروش و بازاریابی
  • مدیریت بهینه ناوگان
  • برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی هوشمند مسیر

برنامه‌ریزی حمل‌ونقل

هوش مصنوعی مدت‌هاست که در برنامه‌ریزی حمل‌ونقل برای کمک به جابه‌جایی کارآمدتر کالاها مورداستفاده قرار می‌گیرد. البته در سال‌های اخیر، هوش مصنوعی در صنعت حمل‌ونقل اهمیت بیشتری پیدا کرده، زیرا حجم داده‌های موجود به طور تصاعدی افزایش‌یافته است. هوش مصنوعی می‌تواند به غربال‌کردن این داده‌ها برای یافتن الگوها و روندهایی کمک کند که می‌توانند برای بهینه‌سازی جابه‌جایی کالاها مؤثر واقع شوند.

پیش‌بینی تقاضا

هوش مصنوعی می‌تواند به پیش‌بینی تقاضا نیز کمک کند. مزیت اصلی استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل این است که می‌تواند عوامل مختلفی را در نظر بگیرد که می‌توانند بر تقاضا تأثیر بگذارند، مانند شرایط آب‌وهوایی. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند از داده‌های گذشته درس بگیرد و دقت خود را در طول زمان بهبود بخشد.

گفته می‌شود که در آینده، هوش مصنوعی برای پیش‌بینی تقاضا اهمیت بیشتری هم پیدا خواهد کرد. همچنان که داده‌ها به‌راحتی در دسترس قرار می‌گیرند، هوش مصنوعی می‌تواند عوامل بیشتری را در نظر بگیرد و دقیق‌تر عمل کند. علاوه بر این، باتوجه‌به بهبود هوش مصنوعی در پیش‌بینی، شرکت‌ها می‌توانند از آن برای تصمیم‌گیری استراتژیک‌تر در مورد تدارکات خود، مانند مسیرهای حمل‌ونقل استفاده کنند.

فروش و بازاریابی

صنعت حمل‌ونقل به‌سرعت در حال پیشرفت است و هر روز پیچیده‌تر می‌شود. بسیاری از شرکت‌های حمل برای همگام‌شدن با رقبا، در بخش فروش و بازاریابی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. این فناوری می‌تواند به شرکت‌های حمل‌ونقل کمک کند تا بسیاری از وظایف فروش و بازاریابی (از تولید سرنخ و تقسیم‌بندی مشتری گرفته تا قیمت‌گذاری) را خودکار کنند و بهبود بخشند.

علاوه بر این، هوش مصنوعی می‌تواند بینش‌های ارزشمندی در مورد رفتار، سلایق و روندهای مشتری ارائه دهد. شرکت‌های حمل‌ونقل که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، می‌توانند مشتریان خود را بهتر درک کنند و خدمات شخصی‌تر و مرتبط‌تری به آنها ارائه دهند. بدین ترتیب فروش و بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی به مدیریت شرکت‌های حمل‌ونقل کمک می‌کند تا کارایی عملیاتی خود را بهبود بخشند و تجربه و رضایت مشتری خود را افزایش دهند.

مدیریت بهینه ناوگان

هوش مصنوعی امکان نظارت لحظه‌ای وسایل نقلیه و دارایی‌ها را فراهم می‌کنند و بینش‌های ارزشمندی در مورد مکان و وضعیت آنها ارائه می‌دهند. این داده‌ها به شرکت‌های حمل‌ونقل برای بهینه‌سازی مدیریت ناوگان کمک می‌کنند. بدین ترتیب می‌توان از برنامه‌ریزی مسیر کارآمد، کاهش زمان بیکاری، به‌حداقل‌رساندن مصرف سوخت و جلوگیری از خرابی از طریق تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌شده اطمینان حاصل کرد. پیاده‌سازی هوش مصنوعی در مدیریت حمل‌ونقل منجر به تصمیم‌گیری بهتر و در نتیجه کاهش هزینه و بهبود تخصیص منابع می‌شود.

برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی هوشمند مسیر

الگوریتم‌های هوش مصنوعی همراه با پتانسیل داده‌های اینترنت اشیا به طور لحظه‌ای به مدیران حمل‌ونقل در برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی مسیر هوشمند کمک می‌کنند. این شرکت‌ها می‌توانند با درنظرگرفتن عواملی مانند تراکم ترافیک، شرایط آب‌وهوایی، زمان تحویل و قابلیت‌های خودرو، مسیرهای بهینه‌ای ایجاد کنند تا مصرف سوخت به حداقل برسد، زمان سفر کاهش یابد و تحویل به‌موقع انجام شود. این فناوری‌ها امکان تنظیمات پویای مسیر در پاسخ به شرایط لحظه‌ای نیز فراهم می‌کنند و مدیریت حمل‌ونقل کارآمد و چابک و نهایتاً ارائه خدمات بهتر را به ارمغان می‌آورند.

هوش مصنوعی، کلید حل مشکلات حمل‌و‌نقل

برای حضور موفق هوش مصنوعی در صنعت حمل‌و‌نقل، نیاز به پیش‌زمینه‌های زیر است:

جمع‌آوری داده‌های کافی:

 هوش مصنوعی برای یادگیری و عملکرد به داده‌های کافی نیاز دارد. صنایع حمل‌و‌نقل و لجستیک باید داده‌های لازم را جمع‌آوری و سازماندهی کنند تا هوش مصنوعی بتواند به طور مؤثر عمل کند.

 توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات:

 هوش مصنوعی برای پردازش داده‌ها و اجرای الگوریتم‌ها به زیرساخت‌های فناوری اطلاعات قدرتمند نیاز دارد. صنایع حمل‌و‌نقل و لجستیک باید زیرساخت‌های فناوری اطلاعات خود را به‌روز کنند تا بتوانند از هوش مصنوعی استفاده کنند.

مثالی از کاربرد هوش مصنوعی در صنعت حمل‌ونقل

یک کارخانه فولادی برای حمل‌ونقل محصولات خود از کامیون‌ها استفاده می‌کند. درگذشته، کارخانه برای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل خود از روش‌های سنتی استفاده می‌کرد. این روش‌ها زمان‌بر و پر خطا بودند و باعث می‌شدند که کارخانه نتواند به طور دقیق میزان نیاز خود به کامیون‌ها را پیش‌بینی کند.

با استفاده از هوش مصنوعی، کارخانه می‌تواند فرایند برنامه‌ریزی حمل‌ونقل خود را به طور کامل تغییر دهد. هوش مصنوعی با استفاده از داده‌های تاریخی، الگوهای تقاضا را شناسایی می‌کند و میزان نیاز کارخانه به کامیون‌ها را در بازه‌های زمانی مختلف پیش‌بینی می‌کند. این امر باعث می‌شود که کارخانه بتواند حمل‌ونقل محصولات خود را به طور کارآمدتر و با هزینه کمتری انجام دهد.

در مثالی خاص، فرض کنید کارخانه‌ای در ماه‌های سرد سال، به طور متوسط روزانه به 10 کامیون نیاز دارد. با استفاده از هوش مصنوعی، کارخانه می‌تواند این میزان را به طور دقیق پیش‌بینی کند و از قبل کامیون‌های مورد نیاز خود را رزرو کند. این امر باعث می‌شود که کارخانه از اتلاف وقت و هزینه جلوگیری کند.

بررسی ایران ترابر به‌پیش نیاز حضور هوش مصنوعی درصنعت حمل ونقل ایران:

هوش مصنوعی برای موفقیت حمل‌و‌نقل و سامانه اعلام بار هوشمند به داده‌های دقیق نیاز دارد. این داده‌ها باید شامل اطلاعات مربوط به فرایندهای حمل‌ونقل و جابه‌جایی کالاها باشد. هوش مصنوعی با پردازش این داده‌ها می‌تواند فرایندها را ارزیابی و بهینه‌سازی کند و پیش‌بینی‌های دقیقی برای تصمیم‌گیری‌های مدیران ارائه دهد.

سامانه‌ها هوشمند حمل‌ونقل می‌توانند در جمع‌آوری و پردازش داده‌های موردنیاز هوش مصنوعی نقش مهمی ایفا کنند. این سامانه‌ها امکان مدیریت فرایندهای حمل‌ونقل و جابه‌جایی کالاها را به‌صورت آنلاین فراهم می‌کنند.

سامانه حمل‌ونقل هوشمند ایران ترابر، امکان مدیریت فرایندهای حمل‌ونقل و جابه‌جایی کالاها را برای صاحبان بار و رانندگان در سراسر ایران را فراهم کرده است. به دلیل اینکه با استفاده از زیرساخت‌های حمل‌ونقل پیشرفته، باعث رضایت حداکثری مشتریان خود در این صنعت و همچنین ارائه خدمات باکیفیت و قابل‌اعتماد شده است. اگر قصد جابه‌جایی اصولی کالا و وسایل خود را دارید، یا قصد حمل بار در سراسر کشور یا به خارج از کشور را دارید، پیشنهاد می‌شود که با دانلود اپلیکیشن اعلام بار صاحبان بار یا اعلام بار رانندگان از مایکت یا بازار از خدمات این مجموعه استفاده کنید.

هوش مصنوعی، مدیریت حمل‌ونقل را بهینه می‌کند

آینده هوش مصنوعی در صنعت حمل‌ونقل بسیار امیدوارکننده است. هم‌زمان با دسترس‌پذیرتر شدن داده‌ها و عملکرد بهتر هوش مصنوعی در پیش‌بینی رویدادها، شرکت‌های حمل‌ونقل می‌توانند از آن برای تصمیم‌گیری استراتژیک خود استفاده کنند.

نتیجه‌گیری:

در این مقاله سامانه هوشمند اعلام بار ایران ترابر به بررسی تأثیر هوش مصنوعی در صنعت حمل‌ونقل پرداخته است. به دلیل اینکه هوش مصنوعی یک فناوری نوآورانه و پیشرفته است که به طور قابل‌توجهی تأثیرات مثبت و اثرگذاری در بهبود این صنعت دارد. از افزایش پیش‌بینی تقاضا، فروش و بازاریابی تا مدیریت بهینه ناوگان، برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی هوشمند مسیر، باعث شده تا در صنعت حمل‌ونقل نوآوری و پیشرفت قابل‌توجهی را به ارمغان آورد.

 

افزودن نظر

نظرات