Latest News

تاریخچه حمل‌ونقل در ایران

نگاهی به گذشته حمل‌ونقل کشورمان، از ابتدای زندگی انسان یکی از حرفه‌ها جهت ادامه زندگی و رفاه، حمل‌ونقل به شیوه‌های گوناگون بوده است. بسیاری از افراد درگذشته با حمل‌ونقل بذر کشاورزی، محصولات مختلف و مایحتاج زندگی، امور خود را می‌گذرانند. در زمان قدیم انسان برای اینکه بتواند حمل‌ونقل را به روش راحت‌تری به انجام برساند، چرخ را اختراع کرد و حیوانات مختلفی را برای حمل‌ونقل به کاربست. باتوجه‌به این شرایط به‌مرورزمان حمل ونقل به روش‌های گوناگونی انجام شد. در کشور ما همه حمل‌ونقل به همین صورت آغاز شده و تاریخچه حمل‌ونقل در ایران هم به همین ترتیب بوده است. حمل‌ونقل این روزها در کشورمان به روش‌های مختلفی به انجام می‌رسد. در این مقاله ایران ترابر، به بررسی تاریخچه حمل‌ونقل در ایران از گذشته تا به امروز پرداخته است و هر یک از روش‌های حمل‌ونقل را مورد بررسی قرار داده است.

حمل‌ونقل

در ابتدا به بررسی تاریخچه حمل‌ونقل در جهان می‌پردازیم. اولین شیوه حمل‌ونقلی که در جهان مورداستفاده قرار گرفت، حمل‌ونقل جاده‌ای بود که به‌وسیله حیوانات به انجام می‌رسید. باگذشت زمان مردم از ارابه‌های بزرگ برای حمل‌ونقل‌های زمینی خود استفاده کرده‌اند و این روش مرسوم شد. باگذشت زمان و همچنین رونق‌گرفتن موضوع تجارت در سراسر دنیا، حمل‌ونقل دریایی شروع به کارکرد.

اوایل از کشتی‌های بادبانی برای حمل‌ونقل دریایی استفاده می‌شد، اما به‌مرورزمان و با اختراع نیروی بخار و همچنین به کمک زغال‌سنگ، کشتی‌های بخار ساخته شدند و مورداستفاده قرار گرفتند. بعدها نیز با استفاده از همین نیروی بخار و زغال‌سنگ، حمل‌ونقل ریلی کار خود را آغاز کرد. با پیداشدن سوخت‌های فسیلی، کشتی‌های گوناگون با سوخت گازوئیل و همچنین موتورهای دیزلی مورداستفاده واقع شدند. پس از آن نیز هواپیماها، بالن و دیگر وسایل برای حمل‌ونقل در امور نظامی، مسافرتی، تجاری و سایر مورد از آن دست، به کار گرفته شدند.

تاریخچه حمل‌ونقل در ایران

کشور ما دارای تمدن باستانی بسیار کهن است. باتوجه‌به این موضوع سابقه بسیار طولانی و درخشانی در زمینه تأسیس راه، حمل‌ونقل، باربری و سایر موارد ازاین‌دست دارد. حمل‌ونقل در ایران به طور مداوم از دوره باستان تاکنون وجود داشته است. ازاین‌رو خصوصیات و شرایط حاکم بر کشورمان را به‌نوعی می‌توان علت اصلی علاقه ایرانیان به موضوع راه‌سازی و بالابردن میزان مهارت در این زمینه بیان کرد.

جالب است بدانید که ایرانیان 700 سال قبل از میلاد مسیح در زمینه ساخت شناور و دریانوردی فعالیت داشتند و همین موضوع سبب شد تا ایرانیان قرن‌ها حاکمیت دریاهای اطراف را داشته باشند. موقعیت جغرافیایی، تمدن ایرانیان و رابطه خوب ایرانیان به مصر و ملت‌های خاورمیانه سبب شد که حمل ونقل زمینی و دریایی از همان دوران در ایران رونق بیشتری پیدا کند. قبل از آن حمل و نقل جاده‌ای به طور شهر به شهر در کشورمان به انجام می‌رسید.

پیشرفت حمل‌ونقل در ایران

باگذشت زمان در دوره حکومت اشکانیان، شرکت‌های حمل‌ونقل و سیستم‌های باربری شکل جدی‌تری به خود گرفت و در واقع گسترده‌تر از گذشته شد. در دوره ساسانیان موضوع تجارت و حمل‌ونقل تا جایی پیشرفت داشت که حمل‌ونقل و همچنین تجارت‌های بین‌المللی، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار شد. در زمان ساسانیان بود که حمل‌ونقل و تجارت میان ایران و کشورهای اروپایی و آفریقایی شروع شد.

در جریان قرن 18 و 19، تغییراتی که از طریق کامل شدن فنی وسایل نقلیه به وجود آمد، انگیزه‌های بسیار زیادی را در زمینه تغییرات بنیادی نظام‌های حمل و نقل ایجاد کرد. با توجه به این مسأله، سرعت و همچنین کارایی خدمات حمل و نقل و جابجایی افزایش بسیار زیادی پیدا کرد.

 دراین‌بین با انقلاب صنعتی و پیشرفت‌های بسیار زیاد در زمینه تکنیک حمل‌ونقل در دنیا، کشور ایران که به طور اغلب در مسیر جاده ابریشم که جزو بهترین جاده‌ای دنیا به‌حساب می‌آمد و لقب شاهزاده بین‌المللی را یدک می‌کشید، تجارت‌های بین‌المللی خود را انجام می‌‌داد، به یکی از اولین کشورهای دنیا تبدیل شد که با استفاده از حمل‌ونقل، سود خوبی را به دست می‌آورد. بعدها نیز ایران با استفاده از روش‌های دریایی، هوایی و ریلی توانست به موفقیت‌های بسیار زیادی در زمینه حمل‌ونقل برسد. تاریخچه حمل‌ونقل در ایران به‌طورکلی، درخشان بوده است.

تاریخچه حمل‌ونقل جاده‌ای در ایران

پیشینه حمل‌ونقل جاده‌ای ایران خیلی طولانی نیست و می‌توان گفت در دوره قاجار حمل بار با وسایل نقلیه باری آغاز شد. در آن زمان داشتن گواهینامه پایه یک بسیار مهم بود. در آن زمان رانندگان کامیون حمل بار ظرف مدت ۱۰ روز آموزش می‌دیدند و برای حمل بار در مسیر شمال به جنوب کشور و بالعکس به کار گرفته می‌شدند. بعد از جنگ جهانی دوم بود که کامیون‌های بیشتری (دست‌دوم اروپایی) به کشور وارد شد و باعث شد که شغل کامیون‌داری از حالت کشوری به منطقه‌ای و استانی تبدیل گردد. تا این زمان حمل بار بین‌المللی در ایران رایج نشده بود، اما به فاصله چند سال بعد از انقلاب روسیه، ارمنی‌ها شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی را در ایران تأسیس کردند.

حمل‌ونقل جاده‌ای، در واقع بزرگ‌ترین و بهترین شبکه  حمل‌ونقل کشورمان به‌حساب می‌آید. با استفاده از این روش حمل‌ونقل می‌توان به کلیه مناطق دسترسی داشت. تنوع بسیار زیاد وسیله نقلیه در روش حمل‌ونقل  جاده‌ای و نیز هزینه به‌صرفه این روش، باعث شده حمل‌ونقل جاده‌ای در کشورمان از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار شود.

نکاتی در مورد حمل‌ونقل زمینی در ایران

همان‌طور که در ابتدای مطلب نیز عنوان شد، حمل‌ونقل زمینی و یا جاده‌ای به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و البته بهترین روش‌های حمل‌ونقل در ایران است. کشور ما تعداد بسیار زیادی راه آسفالت دارد که اکثر شهرها را به هم وصل می‌کند. دقت داشته باشید که طول جاده‌ای ایران تا سال 95 هجری شمسی چیزی حدود 87155 کیلومتر بود. این میزان به 2041 کیلوتر آزادراه، 42601 راه‌های فرعی، 25537 جاده‌های اصلی و 16626 کیلومتر بزرگراه تقسیم‌بندی می‌شود. حمل و نقل جاد‌های در کشورمان  با توجه به یارانه‌ای که از سوی دولت به طور غیرمستقیم و مستقیم به مردم داده می‌شود، ارزان می‌باشد.

سخن پایانی

در این مقاله، ایران ترابر نگاهی به تاریخچه حمل‌ونقل در ایران داشته است که حمل‌ونقل از گذشته تا به امروز یکی از راه‌های تجارت در کشورمان بوده که افراد بسیار زیادی در این سیستم فعالیت دارند. حمل‌ونقل جاد‌ه‌ای، در کشورمان حائز اهمیت و دارای خصوصیات منحصربه‌فرد می‌باشد.

افزودن نظر

نظرات