آلودگی محیط زیست، تأثیر چشمگیری در جهان داشته است. سالها قبل، خودروسازان خودروهایی را با عملکردی بهتر و قدرتی بالاتر تولید مینمودند که البته آلودگی بیشتری را نیز تولید میکردند. ازاینرو هنگامی که مطالعات جوی خبر از افزایش آلودگیهای هوا داد، دولتمردان و قانونگذاران سراسر دنیا در پی تصویب دستورالعملهایی برای کنترل آلایندگی خودروها و کامیونها برآمدند. در این میان، اقدامات اتحادیهی اروپا در محدودکردن آلودگی به شکل استاندارهای آلایندگی یورو درآمده است. امروزه اگر کمپانیهای خودروسازی و کامیونسازی قصد فروش را در بازار اروپا داشته باشند، محصول آنها باید در تستهای رسمی برگزار شده استانداردهای یورو ۶ را دارا باشد که در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که یورو 6 (EURO 6) چیست و چرا باید در هنگام خریداری کشندهها یا سایر ماشینهای سنگین به آن توجه کنیم
استاندارد آلایندگی یورو 6 چیست؟
اگر در هنگام خریداری کامیون، کلمه یورو 6 را بر روی بدنه خودرو سنگین یا در مدارک آن مشاهده کردید به معنای آن است که استاندارد فناوری یورو 6 در آن ماشین رعایت شده است. تمامی کامیون کشندههایی که موتور دیزل دارند و از گازوئیل یا حتی گاز و بنزین به عنوان سوخت پایه استفاده میکنند باید دود خروجی از اگزوز آنها، حداقل آلایندههای مضر را داشته باشد.
این آلایندهها شامل اکسید نیتروژن، منوکسید کربن، هیدروکربنها و.. میشوند. آلایندههای ناشی از سوخت گازوئیل بر روی محیطزیست و سلامت انسانها اثر منفی میگذارند. از سویی دیگر، اگر این آلایندهها کاهش یابند، شاهد کاهش مصرف سوخت در کشندهها خواهیم بود.
مرجع تدوین استاندارد فناوری یورو 6 کجا است؟
کمیسیون اروپا بهعنوان مهمترین مرجع برای کنترل حملونقل جادهای در اتحادیه اروپا شناخته میشود. کمیسیون اروپا از سال 1992 قوانین سختگیرانهای را در زمینه کاهش آلایندگی ماشینهای سنگین وضع کرده است که با یورو 1، یورو 2، یورو 3، یورو 4، یورو5 و یورو6 شناخته میشوند.
استاندارد فناوری یورو 6 بالاترین حد سختگیری را دارد که در حال حاضر در اکثر کشورهای اروپایی اجرا میشود. بسیاری از کشورهای اروپایی نظیر آلمان به کامیونها و کشندههایی که استاندارد یورو 6 یا یورو 5 را ندارند، اجازه تردد در جادههای این کشور را نمیدهند. بههمین دلیل در هنگام خریداری کشنده وارداتی دست دوم، اگر قصد سفرهای بینالمللی و حمل بارهای ترانزیتی را دارید باید به سراغ کامیونهای یورو 5 یا یورو 6 بروید.
مقدار مجاز اکسید نیتروژن در استاندارد آلایندگی یورو 6
استاندارد EURO 6 که در سال 2014-2015 توسط کمیسیون اروپا تعیین و لازمالاجرا شد تاکید میکند که در کامیون و کشندههای دیزلی حداکثر میزان مجاز اکسید نیتروژن خروجی از اگزوز نباید از 80 میلیگرم در هر کیلومتر بیشتر شود. البته مقدار اکسید نیتروژن مجاز برای کامیون و کشندههای بنزینی 60 میلیگرم در هر کیلومتر است.
تفاوت استاندارد آلایندگی یورو 6 با استاندارد یورو 5 در مقدار اکسید نیتروژن خروجی از اگزوز ماشینهای سنگین است.
مفهوم EEV چیست؟
اگر چه در سالیان اخیر، اهمیت سرعت بالای حمل و نقل بارهای سنگین در توسعه اقتصادی کشورهای اروپایی افزایش یافته است اما این کشورها همچنان تعهدات جدی در حفظ محیط زیست و سلامت انسانها را برای خود ایجاد کردهاند و قوانین سختگیرانهای برای کامیون و کشندههای دیزلی و حتی خودروهای بنزینی تهیه کردهاند. EEV مفهومی است که در آن به تولید وسایل نقلیه سازگار با محیط زیست تاکید میشود.
شرکتهای کامیونسازی اروپایی باید در ساخت ماشینهای سنگین، EEV را رعایت کرده و در تولید لاستیک، لنت ترمز، کنترل سوخت مصرفی در کشندهها و.. حداکثر تلاش را برای کاهش آلایندگی محیطی انجام دهند.
آشنایی با قوانین جدید در زمینه کنترل آلایندگی ماشینها سنگین
در چند سال گذشته برای کنترل استاندارد آلایندگی یورو 6 از تستهای دورهای رانندگی (NEDC) استفاده میشود تا میزان آلودگی ایجاد شده توسط کامیونها با دقت در آزمایشگاههای مجاز اندازهگیری شود. اما بروز تخلفات توسط برخی از سازندگان کامیون موجب شده تا این تست با شیوه جدیدی به نام RDE جایگزین شود که در آن به بررسی شرایط آلایندگی ماشینهای سنگین در شرایط واقعی جادهها پرداخته میشود.
استاندارد آلایندگی در ایران
از سال 1390 رعایت استاندارد آلایندگی یورو 4 در ایران اجباری شد و تمامی خودروسازان نیز موظف به رعایت آن شدند. اما در سالهای بعد، کامیون یا کشندههایی که در ایران مونتاژ میشوند باید استاندارد آلایندگی یورو 5 را رعایت کنند.
اگر قصد خرید کشنده را دارید حتما دقت کنید که به سراغ ماشین سنگینی بروید که دارای استاندارد آلایندگی یورو 6 یا استاندارد یورو 5 باشد و گرنه در سفرهای خارجی و حمل بارهای ترانزیتی به کشورهای اروپایی یا حتی ترکیه و عراق دچار مشکل خواهید شد.
درباره آینده استاندارد آلایندگی یورو 6 نیز باید به این نکته توجه داشته باشیم که اکثر کشورهای اروپایی برنامههای گستردهای برای عرضه کامیونهای الکتریکی دارند که از سوخت پاک بهعنوان پیشرانه استفاده میکنند. به همین دلیل پیشبینی میشود تا سال 2030 درصد زیادی از ماشینهای سنگین حاضر در جادههای اروپا برقی باشند. استاندارد آلایندگی یورو 7 و نسخههای بعدی با توجه به تغییرات سریع تکنولوژی طراحی خواهند شد.
چرا استانداردهای آلایندگی یورو مهم هستند؟
اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم، استانداردهای آلایندگی یورو آمدهاند تا خودروسازان با کاهش میزان انتشار مواد شیمیایی مضر در طول زمان، زمین را بهسوی آیندهای سبزتر و بهتر سوق دهند.
شاید بپرسید چرا تولید خودروهایی را که برای محیطزیست مضر هستند متوقف نمیکنند؟ حقیقت این است که با وجود هزاران خودروی جدید که هر ساله وارد جادهها میشوند، این کار تقریباً غیرممکن خواهد بود. علاوهبرآن، زمانی که این استانداردها در سال ۱۹۹۲ معرفی شدند، هنوز فناوریهای کاهشدهنده آلایندگی وجود نداشتند.
در عوض استانداردهای آلایندگی یورو را تعیین کردهاند تا بهتدریج خودروهای جدیدتر با این فناوریها ادغام شوند و هر چند سال یکبار خودروهای سبزتر و بیخطرتری را نسبت به خودروهای قدیمی داشته باشیم. این کار به کارخانههای خودروسازی زمان میدهد تا درباره جایگزینهای پاکتر تحقیق کنند. این کار واقعاً هم مؤثر بوده است، بهطوریکه انجمن تولیدکنندگان و عرضهکنندگان وسایل نقلیه موتوری (SMMT) ادعا میکند خودروهای مدرن امروزی ۵۰ برابر پاکتر از اتومبیلهای قبل از دهه ۱۹۷۰ هستند.
خودروهای دیزلی و استانداردهای فناوری یورو 6
خودروهای دیزلی قدیمی که سطوح بالاتری از NOx و ذرات معلق تولید میکنند، چند سالی است که مورد انتقاد تعدادی از گروههای زیستمحیطی قرار گرفتهاند.
تغییرات در ساختار مالیات جادهها در سال 2017 به این معنی است که خودروهای هیبریدی و تمام الکتریکی اکنون از تخفیفهای مربوط به فناوری بهره میبرند، اما دیزلیها از این تخفیف برخوردار نیستند. همچنین، خودروهای دیزلی که استانداردهای RDE2 را رعایت نمی کنند، مشمول مالیات اضافی می شوند. صنعت خودرو و انجمن تولیدکنندگان و بازرگانان موتور (SMMT) به دفاع از خودروهای دیزلی برخاسته و کمپینی را برای افزایش آگاهی از فناوری دیزل پاک نصب شده در مدلهای مطابق با استاندارد فناوری یورو 6 آغاز کردهاند.
SMMT در تلاش است تا اطمینان حاصل کند که همه خودروهای دیزلی شبیه هم نیستند و بین دیزلیهای قدیمی و نسل جدید تفاوتهای بسیاری وجود دارد.
سخن پایانی
باتوجهبه اینکه آلودگی زیستمحیطی یک نگرانی قابلتوجه و روبهرشد در سرتاسر کره زمین است، دولتها و خودروسازان همواره در تلاش هستند تا انتشارات مضر ناشی از خودروهای دیزلی و بنزینی را کاهش دهند. میدانیم که این استانداردها تا حدی (و نه به طور کامل) میتوانند از آلودگی هوا و ورود آلایندهها به جو جلوگیری کنند. راهکار مهمتری که در این زمینه وجود دارد، استفاده از خودروهای با استاندارد جهانی و سوختهای پاک است در این مقاله کارشناسان ایران ترابر، به دانش لازم در فناوری یورو 6 پرداختهاند.
Copyright © Iran Trabar.تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق به شرکت زرین ترابر فناور گستر میباشد
افزودن نظر