Latest News

بررسی نیسان دیزلی، بنزینی و دوگانه‌سوز

نیسان از جمله خودرو هایی است که برای حمل بار به‌ویژه در مسافت‌های بین‌شهری بسیار مناسب بوده و کاربرد زیادی دارد که امروزه برای حمل اثاث منزل؛ تره‌بار در تناژ کم، حمل بار در تناژ تا 2.5 تن و موارد دیگر بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله کارشناسان ایران ترابر به بررسی نیسان دیزلی، بنزینی و دوگانه سوز پرداختند اما به طور کلی از نظر سوخت سه نوع نیسان در بازار وجود دارد که شامل نیسان دیزلی، بنزینی و دوگانه سوز می شوند.

نیسان

نیسان یکی از خودروهای باربری پرکاربرد در ایران است. این خودرو توانایی حمل بار تا وزن حدود دو تن را دارد؛ اما در صورت چینش بار به‌صورت غیراستاندارد می‌تواند تا سه تن بار را جابه‌جا کند. تولید نیسان‌های آبی که امروزه در شهرها دیده می‌شوند، از سال ۱۳۷۰ آغاز شده است. خودروهای نیسان دارای موتور ۲۴۰۰ سی‌سی هستند و نسخه‌های بنزینی این خودروها ۱۰۰ اسب بخار و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور دارند. همچنین نسخه دوگانه‌سوز آن ۹۰ اسب بخار و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. مصرف سوخت نیسان معمولاً در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۳ لیتر است. نیسان شامل دو نوع چادر دار و بدون چادر می‌شود که هر کدام دارای میزان گنجایش متفاوتی هستند. این خودرو نقش مهمی در فعالیت‌های باربری و اتوبارها دارد و به‌عنوان یکی از انتخاب‌های مناسب برای حمل‌ونقل بارها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نیسان‌های بنزینی

یکی از پرطرف‌دارترین و پرمصرف‌ترین نیسان‌ها، نیسان‌های بنزینی هستند که به دلیل ویژگی‌هایی که دارند بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد. از جمله مزایا و معایب نیسان‌های بنزینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایا نیسان‌های بنزینی

  • توانایی حمل بار با وزن بیش از 2 تن
  • هزینه نگهداری پایین
  • دارای حداکثر گشتاور در دور موتور پایین

معایب نیسان‌های بنزینی

  • صندلی نامناسب برای راننده و سرنشین
  • مصرف بالای سوخت در مسافت‌های درون‌شهری
  • نداشتن امکانات رفاهی
  • نداشتن سیستم تهویه هوا
  • سیستم صوتی و تصویری

نیسان دیزلی

نیسان‌های دیزلی به دلیل سروصدای زیادی که از خود تولید می‌کنند کمتر مورداستفاده عموم قرار می‌گیرند؛ معمولاً نیسان‌های دیزلی گشتاور پیشرانه بیشتری تولید می‌کنند و به دلیل استفاده از سوخت گازوئیل نسبت به دیگر مدل‌های نیسان از قدرت و شتاب بیشتری برخوردار است.

مزایا نیسان دیزلی

  • قدرت و شتاب بالا نسبت به مدل‌های دیگر نیسان
  • سرعت بالا
  • مصرف سوخت پایین
  • استفاده از دینام، باطری و استارت باکیفیت
  • توان باربری بالا
  • به دلیل سوخت آن‌ها آلاینده‌های کمتری تولید می‌کنند.
  • سفارشی شدن فرمان هیدرولیک، کولر و لاستیک رادیال

معایب نیسان دیزلی

  • در دسترس نبودن سوخت آن در جایگاه‌های شهری
  • کیفیت پایین سوخت نیسان‌های دیزلی در ایران
  • نداشتن سیستم تهویه‌مطبوع
  • نداشتن سیستم فرمان هیدرولیک

نیسان‌های دوگانه‌سوز

به دلیل بالارفتن هزینه بنزین، نیسان‌های دوگانه‌سوز یا گازی محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا کرده‌اند؛ حجم باک بنزین این خودرو 45 لیتر و مخزن گاز آن 30 متر مکعب ظرفیت دارد. امروزه با توجه به میزان تورم در ایران قیمت نیسان های دوگانه سوز به طرز عجیبی بالا رفته است اما به دلیل هزینه ها و اصطحلاک پایین آن نسبت به دیگر نیسان ها همچنان طرفداران خودش را دارد.

مزایا نیسان‌های دوگانه‌سوز

  • استهلاک پایین
  • هزینه‌های جانبی پایین
  • مصرف بنزین کم
  • هزینه نگهداری کم
  • توانایی باربری بالا

معایب نیسان‌های دوگانه‌سوز

  • صندلی نامناسب برای راننده و سرنشین
  • نداشتن امکانات اولیه رفاهی

مشخصات فنی نیسان بنزینی و دیزلی

جونیور یا همان وانت زامیاد در گذر زمان در نسخه دوگانه‌سوز بنزینی/گازی و دیزلی نیز به بازار ارائه شد که نسخه بنزینی با پیشرانه قدیمی Z24 نیسان (مشترک با نیسان‌پاترول چهارسیلندر) به تولید می‌رسد. این پیشرانه سال‌ها پیش از سوی شرکت مگا موتور ایران به طور کامل بومی‌سازی شد و ازاین‌رو نسخه بنزینی انژکتوری، با نام زامیاد ۲۴ (زامیاد Z24N ) به تولید می‌رسد. نسخه دیزلی به پیشرانه چهارسیلندر ۲.۸ لیتری مجهز است و از سوی زامیاد با نام زامیاد ND (زامیاد Z28ND ) در بازار عرضه می‌شود.

نسخه دوگانه‌سوز تمایز فنی چندان زیادی با نسخه بنزینی ندارد. اما نمونه دیزل یک واحد ۲.۸ لیتری تنفس طبیعی چهارسیلندر به قدرت و گشتاور ۱۰۰ اسب بخار و ۲۲۵ نیوتن. متر است که به دلیل تنفس طبیعی بودن به‌هیچ‌عنوان رقم قابل‌توجه و درخور احترامی به‌حساب نمی‌آید.

نکته بسیار جالب در کاتالوگ‌های مختلف ارائه شده از سوی شرکت زامیاد در خصوص نسخه‌های مختلف خانواده جونیور، خطای بسیار فاحش و غلط‌های متعدد در جداول فنی مربوط به نسخه‌های مختلف خودرو است که مخاطب را بسیار سردرگم می‌کند. حتی به‌درستی مشخص نیست که پیشرانه دیزلی به‌کاررفته در این خودرو از نوع توربو دیزل است یا تنفس طبیعی، چرا که زامیاد هیچ اشاره مستقیمی به استفاده از سیستم توربوشارژر در نسخه دیزلی نکرده است و هیچ عکس رسمی از وجود این سیستم در این خودرو از سوی زامیاد ارائه نشده است.

اما بر اساس برخی تصاویر و اطلاعاتی که پیرامون جونیور دیزلی در فضای مجازی وجود دارد، گویی این خودرو به سیستم توربوشارژر فاقد سیستم خنک‌کننده (اینترکولر یا افترکولر) مجهز است. عدم استفاده از سیستم خنک‌کننده توربوشارژر، توان تولیدی بسیار کم پیشرانه (به دلیل عدم بازده کافی) را به‌خوبی توجیه می‌کند. یکی از بزرگ‌ترین مزایای خانواده وانت‌های زامیاد، مهندسی سنگین (Over Design) شاسی خودرو است که توان باربری را تا ۲.۱ تن افزایش داد، اما متأسفانه سیستم‌های مرتبط با این حجم از توان بارگیری، نظیر سیستم فرمان و ترمز، مورد بازنگری و ارتقا قرار نگرفته است.

تفاوت موتورهای دیزلی، بنزینی و دوگانه‌سوز با هم

 

نوع سوخت

  • موتورهای دیزلی: از گازوئیل یا سوخت دیزل برای احتراق استفاده می‌کنند
  • موتورهای بنزینی: از بنزین به عنوان سوخت اصلی استفاده می‌کنند.
  • موتورهای دوگانه‌سوز: از دو نوع سوخت، گاز طبیعی و گازوئیل یا دیزل، به‌عنوان سوخت‌های اصلی و دوم استفاده می‌کنند.

 

انرژی احتراق:

  • موتورهای دیزلی: از اصل احتراق دیزلی با فشار بالا و دمای بالا برای ایجاد اشتعال سوخت استفاده می‌کنند.
  •  موتورهای بنزینی: از جریان الکتریکی اشتعال به‌وسیله شمع‌ها برای ایجاد احتراق استفاده می‌کنند.
  • موتورهای دوگانه‌سوز: از گاز طبیعی به‌عنوان سوخت اصلی و گازوئیل یا دیزل به‌عنوان سوخت دوم برای احتراق استفاده می‌کنند.

 

کارایی و مصرف سوخت:

  • موتورهای دیزلی: کارایی بالاتر و مصرف کمتری از سوخت نسبت به موتورهای بنزینی دارند.
  • بنزینی: کارایی کمتری دارند و مصرف بیشتری از سوخت دارند.
  • موتورهای دوگانه‌سوز: کارایی بالاتری نسبت به موتورهای بنزینی دارند و مصرف کمتری از سوخت نسبت به موتورهای دیزلی دارند.

 

آلایندگی:

  • موتورهای دیزلی: تولید آلاینده‌های نیتروژنی (NOx) بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی دارند.
  • موتورهای بنزینی: معمولاً کمترین میزان آلاینده‌های NOx را تولید می‌کنند.
  • موتورهای دوگانه‌سوز: به کاهش آلاینده‌ها کمک می‌کنند به دلیل استفاده از گاز طبیعی.

 

نویز و لرزش:

  • موتورهای دیزلی: نویز و لرزش کمتری دارند.
  • موتورهای بنزینی: ممکن است نویز و لرزش بیشتری داشته باشند.
  • موتورهای دوگانه‌سوز: نویز و لرزش کمتری نسبت به موتورهای دیزلی دارند.

وضعیت هر گروه در ایران 

 خودروهای دیزلی: این خودروها بیشتر در بخش حمل‌ونقل سنگین و تجاری مورداستفاده قرار می‌گیرند. موتورهای دیزلی به دلیل کارایی بالا در مصرف سوخت و طول عمر بیشتر، در بین کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه تجاری دیگر محبوب هستند. بااین‌حال، به دلیل مسائل زیست‌محیطی و استانداردهای سخت‌گیرانه‌تر برای آلایندگی، استفاده از خودروهای دیزلی در بخش مسافربری کاهش‌یافته است.

خودروهای بنزینی: این نوع خودروها شایع‌ترین و رایج‌ترین نوع در ایران هستند. آنها به دلیل دسترسی آسان به سوخت بنزین و تنوع بیشتر در مدل‌ها و برندها، انتخاب اصلی برای استفاده شخصی و خانوادگی محسوب می‌شوند. خودروهای بنزینی در مقایسه با دیزلی‌ها اغلب کم آلاینده‌تر هستند؛ اما از نظر مصرف سوخت ممکن است کمتر کارآمد باشند.

خودروهای دوگانه‌سوز: این خودروها می‌توانند هم با بنزین و هم با گاز طبیعی (CNG) کار کنند. در ایران، به دلیل قیمت پایین‌تر گاز طبیعی نسبت به بنزین، خودروهای دوگانه‌سوز محبوبیت زیادی دارند. این نوع خودروها گزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای برای کاهش هزینه‌های سوخت هستند و همچنین به دلیل آلایندگی کمتر گاز طبیعی، گزینه‌ای دوستدار محیط‌زیست محسوب می‌شوند.

نتیجه‌گیری

در بررسی این مقاله تو نیسان دیزلی، بنزینی و دوگانه‌سوز متوجه شدیم که نیسان‌های دوگانه‌سوز به نسبت سوختی که مصرف می‌کنند هزینه کمتری دارد؛ اما نیسان‌های دیزلی قدرت باربری بالایی دارند اما سوخت آن‌ها به‌سختی پیدا می‌شود. در شهرهای جنوبی از گاز به‌عنوان سوخت خودرو استفاده می‌کنند و ازآنجایی‌که بنزین هم گران است نیسان‌های گازوئیلی بهترین گزینه هستند. نیسان‌های بنزینی نیز هزینه سوخت بالایی دارند و در نتیجه هزینه حمل بار بالا است. حال اگر بخواهیم خلاصه بگوییم اگر قصد حمل بار بین‌شهری را دارید نیسان‌های دوگانه‌سوز بهترین گزینه هستند؛ بدین صورت مصرف بنزین و دیگر هزینه‌های جانبی شما به حداقل خواهد رسید.

افزودن نظر

نظرات