کارخانه سوئدی «اسکانیا» یک تریلر مجهز به پنلهای خورشیدی ساخته که میتواند راه حلی برای کربنزدایی از کامیونها باشد.
کارخانه سوئدی «اسکانیا» یک تریلر مجهز به پنلهای خورشیدی ساخته که میتواند راه حلی برای کربنزدایی از کامیونها باشد.
کارخانه سوئدی «اسکانیا» که فعالیت آن در زمینه ساخت خودروهای سنگین است یک تریلر مجهز به پنلهای خورشیدی ساخته است که میتواند راه حلی برای کربنزدایی از کامیونها باشد. به گزارش یورونیوز، ابتکار این شرکت سوئدی همچنین از آن رو ارزشمند است که حل معضل آلایندگی خودروهای سنگین، کار آسانی نیست. کامیونهایی که هم اکنون تولید میشوند دستکم برای حدود ۱۵ الی ۲۰ سال فعالیت خواهند کرد . بنابراین دستکم تا حدود ۲۰ سال دیگر همچنان کامیونهای آلاینده در سراسر اروپا فعال هستند.دوم اینکه، توقف فعالیت ناوگان قدیمی و آلاینده کنونی نیز غیرممکن است زیرا نمیتوان همه وسایل نقلیه قدیمی را یکدفعه از جادهها خارج و آنها را با جدیدترین و کارآمدترین کامیونها جایگزین کرد؛ و همچنین خالی ماندن فروشگاهها و سوپرمارکت ها از وسایل و مواد غذایی نیز امکان پذیر نیست.از این رو ایده کامیونهای خورشیدی مطرح شده است.تیم اسکانیا در تلاشند که راندمان این کامیونها را افزایش و هزینه تولید آن را کاهش دهند که خرید آن ها از گزینه های رانندگان شود.
اما کامیون های خورشیدی چطور کار می کنند؟
این کامیونها دارای دو قسمت هستند: بخش جلویی کامیون یا «تراکتور» و بخش عقب کامیون یا «تریلر».
این کارخانه با همکاری دانشگاه اوپسالا یک «تریلر» ساخته که دیوارهای بیرونی آن با پنلهای خورشیدی پوشانده شده است.
این «تریلر» میتواند به «تراکتور» هیبریدی متصل شود و در واقع برای آن مانند یک «باتری اضافی» عمل کند. این تریلر میتواند حدود ۲۰۰ کیلووات ساعت انرژی ذخیره کند.
اریک فالگریم میگوید: «شما همچنین میتوانید برای زمانهایی که خورشیدی در آسمان وجود ندارد، شارژ دینامیکی داشته باشید. در واقع، مزیت بزرگ داشتن پنلهای خورشیدی روی کامیون به جای کنار جاده این است که شما در حین رانندگی، باتریهای خودرو را شارژ میکنید.»
تیم تحقیق اریک فالگریم در شرکت اسکانیا، اکنون سعی دارد تریلری بسازد که بتوان آن را هم به یک تراکتور احتراقی قدیمی وصل کرد و هم یک تراکتور هیبریدی مدرن.
دادههای اولیهای که از آزمایش یک تریلر خورشیدی با موتور احتراقی به دست آمده، نشان میدهد که این کار میتواند مصرف سوخت خودرو را تا حدود ۴۰ درصد کاهش دهد.
چه زمانی می توان کامیون های خورشیدی را در جاده های جهانی دید؟
این کامیونها هم اکنون در جادههای سوئد در حال آزمایش هستند و این آزمایشها تا سال ۲۰۲۴ میلادی ادامه خواهد داشت.
آزمایش یک «کامیون خورشیدی» آنهم در کشوری که خورشید در زمستانهایش بسیار کم میتابد، انتخاب عجیبی به نظر میرسد. اما اریک فالگریم میگوید: «اگر این کامیون اینجا در سوئد کار کند، در همه جا کار خواهد کرد و اگر به اسپانیا یا استرالیا یا جای دیگری برود که در آن هوا بسیار آفتابیتر است، مزایای بسیار بیشتری خواهد داشت.»
به گفته او، یکی از چالشهای کلیدی در این راه، تامین پنلهای خورشیدی مناسب بوده است.
او میگوید: «بیشتر پنلهای خورشیدی برای خانهها ساخته شدند؛ یعنی به گونهای طراحی شدند که روی سازههای ساکن قرار گیرند. اما خودروها هم در حال حرکت هستند و هم در معرض گل و خاک قرار دارند. علاوه بر این، گاه شاخههای درختانی که به سمت جاده خم شدند، کنارههای کامیونها را خراش میدهند. علاوه بر این، حرکت خودروها در جادهها باعث ایجاد لرزش در بدنه آنها نیز میشود.
امید است با تلاش سازندگان و افزایش ظرفیت ها و زیر ساخت های لازم این امکان فراهم شود که علاوه بر توجه به بخش مهم حمل و نقل از محیط زیست نیز مراقبت شود.
Copyright © Iran Trabar.تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق به شرکت زرین ترابر فناور گستر میباشد
افزودن نظر