Latest News

علت گاز نخوردن موتور ماشینهای دیزلی

یکی از انواع موتورهای درون‌سوز موتور دیزلی است که سوخت آن گازوئیل است. تفاوت اصلی این موتور دیزلی با سایر موتورهای موجود این است که این موتور احتراقی از طریق تراکم ایجاد می‌شود. موتورهای دیزلی طوری طراحی شده‌اند که با مصرف سوخت کمتر، توان بیشتری تولید کنند. موتورهای دیزلی به‌گونه‌ای کار می‌کنند که هوای ورودی به سیلندر توسط پیستون در سرسیلندر فشرده و متراکم می‌شود. سوخت به این هوای گرم پاشیده می‌شود و انفجار رخ می‌دهد. در نهایت پیستون ماشین رانده شده در مرحله بعد میل‌لنگ را می‌چرخاند و چرخش آن باعث چرخش فلایویل و در نتیجه حرکت خودرو می‌شود.

چه چیزی باعث قدرت ناکافی در موتور دیزل می‌شود؟

دلایل اصلی زیادی وجود دارد که باعث کمبود قدرت  می‌شود. دلیل اول این است که آب‌بندی محفظه احتراق خوب نیست، منبع سوخت ناکافی است، اتمیزه‌شدن انژکتور خوب نیست، منبع گاز ناکافی است و منبع سوخت به‌درستی تنظیم نشده است که منجر به سوخت ناقص می‌شود. احتراق که منجر به ناکافی بودن قدرت موتور دیزل می‌شود. دلیل دوم این است که قدرت تلفات اصطکاک خود موتور دیزل به دلیل سایش بیش از حد قطعات، روغن‌کاری نامناسب، خنک‌کننده نامناسب، نصب نامناسب و... بسیار زیاد است که باعث کاهش توان خروجی و منجر به ناکافی بودن قدرت موتور دیزلی می‌شود.

بنابراین، هنگام تجزیه‌وتحلیل و عیب‌یابی کمبود برق موتور دیزل، استار لایت پاور به شما یادآوری می‌کند که باید دو مشکل کلیدی کیفیت سوختن و کاهش اصطکاک را درک کنید. پس از تلفیق با درک و تسلط اپراتور به وضعیت فرسودگی و وضعیت فنی قطعات موتور دیزل، دلایل متعددی که بیشترین احتمال کمبود برق موتور دیزل را ایجاد می‌کند، کشف و سپس بررسی و رفع می‌شود.

موتور دیزلی روشن نمی‌شود یا به‌سختی روشن می‌شود

یکی از مشکلات رایج این است که موتور دیزلی روشن نمی‌شود یا به‌سختی روشن می‌شود که در این مورد به‌احتمال زیاد لوله‌های سوخت گرفتگی دارد یا اینکه سوخت شما تمام شده است. البته ممکن است در لوله‌ها یک فشارضعیف هوا وجود داشته و یا فیلتر سوخت بسته باشد و پمپ اولیه ازکارافتاده باشد. در این موقعیت در ابتدا باید لوله‌ها را چک کنید و در صورت نیاز آن‌ها را با یک سیم نازک تمیز کنید و سپس مخزن سوخت را بررسی نمایید و مدار را هواگیری کنید. البته باید متذکر شویم که این مورد بیشتر در فصول سرد سال اتفاق می‌افتد چرا که این موتورها با فشرده‌سازی هوا به تولید می‌پردازند.

موتور دیزلی بیش از حد مجاز گرم می‌شود:

یکی از مشکلات رایج خودروهای دیزلی بیش از حد گرم‌شدن موتور آن است. گرم‌شدن موتور دیزلی به دلیل خرابی سیستم خنک‌کننده و یا کارکردن بیش از حد موتور می‌باشد. خرابی سیستم خنک‌کننده در اثر گرفتگی انژکتورهای دیزل، نشتی مایع خنک‌کننده، ترموستات خراب و فن خنک‌کننده معیوب می‌باشد.

تغییر رنگ دود خروجی موتورهای دیزلی

دود خروجی موتور دیزلی سیاه‌رنگ:

علت اصلی این امر سوخت زیاد فیلتر هوای کثیف، فرسوده‌شدن و گرفتگی انژکتور همچنین ممکن است شمع‌ها و محفظه احتراق کثیف باشد. البته شاید سوپاپ‌های دود به‌صورت کامل نمی‌توانند بسته شوند.

دود خروجی موتور دیزلی آبی‌رنگ:

علت این عارضه معمولاً  این است که به‌وسیله سوپاپ‌ها روغن نمی‌سوزد، روغن‌سوزی یا فرسودگی، یا اینکه موتور نیازمند یک تعمیر اساسی می‌باشد.

دود خروجی موتور دیزلی سفیدرنگ:

اگر موتور دیزلی شما دود سفیدرنگ دهد علت آن این است که انژکتورها معیوب می‌باشد و ممکن به دلیل فشار تراکم کم موتور باشد.

موتور دیزلی می‌کوبد

یک ایراد بزرگ در حین عیب‌یابی که ممکن است با آن مواجه شوید کوبش موتور می‌باشد. یکی از دلایل اصلی کوبیدن موتور خورد شدن و ساییدگی گژن پین است. همچنین ممکن رینگ‌ها شکسته باشند. آلودگی کف پیستون‌ها به‌قدری باشد که سبب کوبش موتور شود. یک نکته بسیار مهم که باید به آن توجه کنید این است که اغلب مشکلات موتورهای دیزلی به دلیل استفاده از قطعات بی‌کیفیت و ارزان و همچنین نامرغوب می‌باشد.

سروصدای موتور دیزلی

یکی از عواملی که به‌سرعت توجه رانندگان را به سمت خود جلب می‌کند سروصدای بیش از حد موتور می‌باشد. در کل باید بگوییم که موتورهای دیزلی معمولاً پر سروصدا هستند؛ ولی اگر خودرو شما صدای تق‌تق از آنها به گوش برسد؛ یعنی موتور دچار مشکل شده است.

کیفیت گازوئیل پایین

آلودگی و لجن در گازوئیل، آب و سایر موارد در سیستم سوخت باعث می‌شود موتور دیزلی شما با مشکل مواجه می‌شود و دچار فرسودگی شود. سوخت دیزلی را به طور کامل تمیز کرده و فیلتر سوخت را مرتباً و باکیفیت بالا تهیه کنید.

خرابی پمپ فشار

در صورت خراب‌شدن پمپ فشار خودرو شما سوخت خودرو تا حد زیادی کم می‌شود که دلیل اصلی خراب این قطعه از خودرو آسیب قطعات داخلی پمپ و آلودگی سوخت می‌باشد.

مشکلات شمع

در موتورهای دیزلی از شمع تابش استفاده می‌کنند، درصورتی‌که این شمع‌ها آسیب ببینند ممکن موتور روشن نشود.

موتور دیزلی به‌صورت نامنظم کار می‌کند

دلایل مختلفی وجود خواهد داشت که این مشکل برای خودرو شما به وجود می‌آید از جمله پمپ اولیه به‌درستی کار نمی‌کند، محور رگلاتور لق می‌باشد یا اینکه فنرهای آن شکسته‌اند.

مشکلات توربو و سوپر

استفاده حداقل بیشتر از ۶۰ درصد از قدرت نامی دیزل که باعث مشکلت توربو می‌شود، همچنین روغن‌های صنعتی نامرغوب و  تعمیر و نگهداری ضعیف سبب بروز مشکل در سوپر خواهد شد.

سخن پایانی

به دلیل اینکه امروزه موتورهای دیزلی بسیار پیچیده‌تر هستند، و تشخیص عیب آنها دشوارتر است. در مطالب بالا کارشناسان ایران ترابر سعی کردند دانشی خاصی که در این زمینه وجود دارد را جمع‌آوری کنند.

افزودن نظر

نظرات