Latest News

فشار باد لاستیک و شرایط آب و هوایی

فشار تایرها در آب و هوای مختلف می توانند تغییر کنند و یا با تغییر فصول و نوسان دما، ممکن است سطوح مختلفی از PSI را تجربه کنند. باید به صورت مرتب فشار هوای کافی تایرها بررسی و حفظ شود. اگر مراقب فشار هوای تایرها نباشید، این تغییرات می‌توانند منجر به تورم بیش از حد یا کم باد شدن لاستیک‌های شما بشود.

آیا میدانید که فشار تایرها در آب و هوای مختلف می توانند تغییر کنند و یا با تغییر فصول و نوسان دما، ممکن است سطوح مختلفی از  PSI مخفف pounds per square inch( پوند در هر اینچ مربع) را تجربه کنند؟

اگر می خواهید لاستیک‌های شما از هندلینگ لازم ، کشش و دوام مناسب برخوردار باشند، باید فشار هوای کافی تایرها را مرتب بررسی و حفظ کنید. اگر مراقب فشار هوای تایرها نباشید، این تغییرات می‌توانند منجر به تورم بیش از حد یا کم باد شدن لاستیک‌های شما بشود.

چرا فشار تایر مهم است؟

اگر فشار باد تایر خیلی کم یا خیلی زیاد باشد، ممکن است عملکرد لاستیک شما به خطر بیفتد و کاهش ایمنی را در برداشته باشد. عدم تعادل PSI    همچنین می تواند منجر به سایش زودرس، راندمان ضعیف سوخت و.... شود. برای مبارزه با این مسائل، مهم است که یاد بگیرید چگونه PSI  خود را بررسی کنید تا به حفظ سطح مناسب فشار تایر خود کمک کنید.

چرا فشار تایرها تغییر می کند؟

وقتی مولکول‌های هوا دمای سرد را تجربه می‌کنند، به آرامی حرکت می‌کنند و به همدیگر نزدیک‌ می‌شوند و فضای فیزیکی کمتری را اشغال می‌کنند. در دماهای گرمتر، مولکول های هوا به سرعت حرکت می کنند و بیشتر پخش می شوند و فضای فیزیکی بیشتری را اشغال می کنند.

هنگامی که مولکول های هوای داخل تایرهای شما گرم می شوند شروع به انبساط می کنند و این اتفاق اغلب منجر به افزایش فشار تایر می شود. همانطور که  میدانید، برعکس این عمل در مورد هوای سرد صادق است. اگر دمای بیرون به طور ناگهانی کاهش یابد، هوای تایرهای شما متراکم شده و منجر به کاهش فشار می شود.

 

رابطه بین PSI با تغییر دما تغییر می کند:

دماهای بالاتر : فشار بیشتر و تورم بیش از حد

دماهای پایین تر : تورم کمتر و کاهش فشار

دمای تایر در زمستان

در طول ماه‌های سرد زمستان، ممکن است مشکوک شوید که لاستیک‌هایتان در اوایل صبح کم باد هستند که اغلب، گرمای رانندگی در جاده برای گسترش هوا و باز گرداندن سطوح فشار در لاستیک کافی است. اما گاهی اوقات، لازم است اقدامات بیشتری انجام دهید تا لاستیک‌ها به طور موثر چرخانده شوند.

در اینجا چند مورد از علائم فشار لاستیک وجود دارد که باید در زمستان به دنبال آنها باشید:

  • آیا چراغ TPMS شما روشن است؟ اگر در عرض چند دقیقه پس از رانندگی خاموش شود، احتمالاً به باد لاستیک ایمن رسیده اید. اگر در تمام طول سفر روشن بماند، ممکن است اصطکاک جاده به تنهایی برای افزایش موثر فشار باد لاستیک شما کافی نباشد در این صورت باید هوا به لاستیک های خود اضافه کنید. از طرف دیگر، می تواند نشان دهنده نشتی یا سوراخ شدن لاستیک ها باشد.
  • آیا لاستیک های شما به وضوح پهن شده اند؟ اگر لاستیک‌های شما خالی به نظر می‌رسند، احتمالاً باد کرده‌اند. برای بررسی فشار لاستیک، تعمیر لاستیک و موارد دیگر به نزدیکترین تعمیرگاه بروید.
  • آیا متوجه افزایش صدای جاده می شوید؟ فشار کم لاستیک می تواند نحوه نشستن وزن خودروی شما بر روی لاستیک ها را تغییر دهد و منجر به افزایش کشش و صدای بلندتر در جاده شود.

بنابراین، شاید این سوال پیش بیاید؛ که چگونه می توان با کاهش فشار باد لاستیک به دلیل دما مقابله کرد؟

اگر در فصل زمستان هر یک از این علائم را مشاهده کردید، سعی کنید هوای بیشتری به لاستیک های خود اضافه کنید. اگر این مشکلات ادامه داشته باشند، ممکن است در یک یا چند تایر خود نشت هوا داشته باشید و بهترین کار این است که لاستیک های خود را توسط یک متخصص بازرسی و تعمیر کنید.

آیا فشار لاستیک با گرما افزایش می یابد؟

تغییر فشار لاستیک با تغییرات دما همیشه می تواند یک تهدید ایمنی در جاده باشد، اما خطر ترکیدن لاستیک می تواند در گرم ترین روزهای تابستان افزایش یابد. اگر لاستیک‌های شما به دلیل گرما بیش از حد باد شده باشند، افزایش اصطکاک در طول جاده و پیمایش در زمین‌های ناهموار، می‌تواند منجر به ترکیدن لاستیک‌ها شود.

در اینجا چند نشانه از باد کردن بیش از حد لاستیک ها در تابستان وجود دارد:

  • آج های شما به طور ناهموار فرسوده شده اند. اگر مرکز آج لاستیک‌های شما سریع‌تر از لبه‌ها فرسوده می‌شود، احتمال زیادی وجود دارد که بیش از حد باد شده باشند.
  •  TPMS  شما بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه رانندگی روشن می شود.  اگر فشار باد لاستیک شما قبل از رانندگی بیش از حد بالا باشد، با اصطکاک جاده افزایش می یابد و اگر چراغ سنسور TPMS شما در حالی که ماشین شما در حال حرکت است روشن می شود، باید در اسرع وقت فشار باد لاستیک خود را بررسی کنید.

نکات کلیدی در رابطه با جدول تنظیم باد لاستیک کامیون

 

هر کامیون بر اساس طراحی و نوع آن، یک جدول تنظیم باد لاستیک کامیون یا نمودار تنظیم فشار هوا دارد. این جدول توسط تولیدکننده کامیون یا تولیدکننده لاستیک ‌ها تنظیم می ‌شود. این جدول حاوی اطلاعاتی است که بر اساس وزن محورها و بار مجاز کامیون، فشار هوای مورد نیاز در هر لاستیک را تعیین می‌کند.

جدول تنظیم باد لاستیک کامیون

 

فشار هوا (پیشنهادی) (PSI)

وزن محور (کیلوگرم)

محور

80-100

تا 4000

محور جلو

85-100

4001-4500

محور جلو

90-100

4501-5000

محور جلو

95-105

5001-5500

محور جلو

100-110

5501-6000

محور جلو

105-120

بیشتر از 6000

محور جلو

 

  • محور عقب (تک تک) | تا 4000 | 80 – 100
  • محور عقب (تک تک) | 4001 – 4500 | 85 – 100
  • محور عقب (تک تک) | 4501 – 5000 | 90 – 100
  • محور عقب (تک تک) | 5001 – 5500 | 95 – 105
  • محور عقب (تک تک) | 5501 – 6000 | 100 – 110
  • محور عقب (تک تک) | بیشتر از 6000 | 105 – 120

 

افزودن نظر

نظرات