Latest News

تکنولوژی ترمز اینتاردر ZF در کامیون‌های سنگین

قدرت موتور تنها ملاک مهم برای خودرو نیست، خودروهای سنگین علاوه بر قدرت، نیازمند بیشترین مقدار نیروی ترمز در کم‌ترین زمان ممکن هستند. کم‌کردن سرعت یک تریلی چندتنی، از یک شیب تند فشار زیادی را بر سیستم‌های ترمز معمول وارد می‌کند که باعث می‌شود گاهی وسیله نقلیه از کنترل خارج شود و یا حتی باعث عمل‌نکردن ترمز می‌شود، اینتاردر راه‌حلی برای این مشکل است.

ترمز اینتاردر ZF چیست؟

ترمز کمکی اینتاردر (intarder) ترمزی بسیار کم‌حجم و از وزنی حدود 65KG برخوردار است که به‌راحتی می‌تواند در کنار سیستم انتقال قدرت نصب شود. این ترمز علاوه‌برآن که کمک بزرگی برای ترمز موتور (engine braking) محسوب می‌شود بلکه می‌تواند در کاهش تنش‌ها و فشارهای وارده بر سیستم ترمز نقش مهمی را ایفا کند و قادر است در حدود 90% از میزان این تنش‌ها و فشارهای وارده بکاهد. این ترمز برای شیب‌های کوهستانی مناسب‌تر می‌باشد و عملکرد خود را بیشتر در مناطق کوهستانی نشان می‌دهد. این سیستم در خنک ماندن ترمز اصلی خودرو نقش  مهمی را ایفا می‌کند و به‌طورکلی برای اینکه خودرو بتواند کنترل بهتری در موقعیت‌های اضطراری داشته باشد، کمک بسزایی می‌کند. ترمزهای اینتاردر، برای رانندگان از لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند؛ چراکه  بر اثر فشاری زیادی که به ترمزها وارد می‌شود دچار آسیب‌دیدگی و خوردگی نمی‌شوند در نتیجه ترمز عمر مفیدتری را خواهند داشت و این به‌نوعی برای رانندگان مزیت محسوب می‌شود. نسل سوم Intarderهای شرکت ZF توانایی تولید تا ماکزیمم ۴۰۰۰Nm گشتاور بازدارنده و ۶۰۰kN نیروی ترمز را دارند. این سیستم می‌تواند به‌صورت اتوماتیک یا با انتخاب یکی از ۵ حالت توسط راننده تنظیم شود.

قدرت در کنترل سرعت

در درون Intarder دوچرخ پره‌دار مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. یکی روتور چرخان با سرعت بالا و دیگری استاتور بدون حرکت. هنگامی که Intarder فعال می‌شود یک پمپ هیدرولیکی کنترل‌شده توسط سیستم الکترونیکی خودرو، روغن با ویسکوزیته (چسبندگی) بالا را به داخل Intarder تزریق می‌کند روتور که به محور انتقال قدرت خودرو متصل است به این سیال شتاب می‌دهند و آن را در یک مسیر چرخشی به سمت استاتور می‌فرستد. این روغن با نیروی که روتور به آن وارد کرده وارد فضای ثابت بین پره‌های استاتور می‌شود و استاتور روغن را باقدرت زیاد و مخالف با جهت حرکت روتور پس می‌زند. این امر، باعث برخورد ضربه گونهٔ سیال با روتور می‌شود که گشتاور بازدارندهٔ قدرتمندی ایجاد می‌کند. این گشتاور اول به محور انتقال قدرت و بعد؛ به‌نوعی به چرخ‌ها منتقل می‌شود. گرمای حاصل از تبدیل انرژی نیز توسط روغن جذب می‌شود. روغن پس از خروج از Intarder به یک مبدل حرارتی منتقل می‌شود و در آنجا گرمای گرفته را از دست می‌دهد و روغن خنک می‌شود. این مجموعه قدرت نگهدارندگی قابل‌توجهی تولید می‌کند درحالی‌که هنوز دیگر سیستم‌های ترمزی خودرو فعال نشده‌اند که موضوع در خودروهای سنگین کارایی بالایی دارد.

مزایا ترمز کمکی اینتاردر

ترمز کمکی اینتاردر روشی مدرن برای بالابردن ایمنی وسایل نقلیه سنگین است. ترمز کمکی اینتاردر در سرعت‌های خودرو بیش از 50 کیلومتر در ساعت بسیار مؤثر است. همچنین رانندگی ایمن و بهتر، هزینه‌های کمتر، و رانندگی سازگارتر با محیط‌زیست، ترافیک را برای شما به ارمغان می‌آورد.

ترمز کمکی اینتاردر یک قطعه هیدرودینامیک لغزنده است. به علت لغزنده بودن آن، سایش کمتر ترمزها یکپارچگی بهینه سیستم و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و همچنین مدت‌زمان تعمیر و نگهداری از آن وسیله نقلیه را به طور قابل‌توجهی کوتاه‌تر می‌کنند.

ترمز کمکی اینتاردر به طور مستقیم سرعت موتور را به‌ویژه در شیب‌ها کاهش می‌دهد و سرعت را کنترل کرده و رانندگی ثابتی را به ارمغان می‌آورد. با استفاده از سیستم ترمز اینتاردر وسیله نقلیه شما همیشه تحت کنترل است و بر خلاف سایر سیستم ترمزها، نیروی ترمز کمکی اینتاردر هنگام فعال‌کردن کلاچ و تعویض دنده نیز مؤثر است. سیستم ترمز کمکی اینتاردر به طور قابل‌توجهی انتشار گردوغبار ترمز را کاهش می‌دهد.

نیروی ترمز کمکی اینتاردر از طریق روغن گیربکس ایجاد می شود که حالتی یکنواخت تر ایجاد کرده و دمای بهینه عملکرد کلی سیستم راکنترل می کند. ترمز کمکی اینتاردر را می توان به طور یکپارچه در سیستم ترمز خودرو نصب کرد و برای فعال کردن آن فقط باید پدالترمز را فشار دهید.

با استفاده از ترمز کمکی اینتاردر سرعت درخواستی با استفاده از انطباق خودکار گشتاور ترمز به طور مداوم متغیر و حتی با تغییر شیب‌های سراشیبی حفظ می‌شود. در صورت لزوم، راننده می‌تواند به‌صورت جداگانه نیروی ترمز را با استفاده از یک اهرم تنظیم کند.

برخلاف سایر ترمزهای کمکی، ترمز کمکی اینتاردر در جعبه‌دنده نصب می‌شود. همچنین می‌توان آن را به‌راحتی به سیستم‌های گیربکس دستی و اتوماتیک متصل کرد و به طور بهینه در مدیریت ترمز خودرو، از جمله عملکرد کنترل سرعت، از آن استفاده کرد.

ترمز کمکی اینتاردر برای گیربکس ZF و همچنین گیربکس‌های مشبک با دنده‌های 9، 12 و 16 و گیربکس‌های اتوماتیک مانند AS Tronic و TraXon نیز قابل‌استفاده است.

سیستم کلی این ترمز کمکی کاملاً هماهنگ است و طراحی سبک وزن آن امکان بارگیری بیشتر کامیون سنگین را فراهم می کند. ترمزکمکی اینتاردر با کمک به عملکرد ترمز اصلی، عمر مفید قطعات ترمز را افزایش می دهد و بنابراین هزینه تعویض و نصب قطعاتی مانند دیسک ترمز و لنت ترمز را کاهش می دهد.

آیا ریتاردر و اینتاردر باهم تفاوت دارند؟!

      

هم بله و هم خیر! ریتاردرها نوعی ترمز کمکی محسوب می‌شوند و انواع مختلفی دارند. در ایران اما توصیفات متفاوت و اشتباهی از ریتاردر وجود دارد. ریتاردر یا خفه کن اگزوز، ریتاردر موتور و ریتاردر گیربکس (اینتاردر!) از جمله ی آنها هستند. اینتاردر اما نام تجاری ریتاردر هیدرولیکی گیربکس برند ZF است. پس در واقع ریتاردر و اینتاردر باهم تفاوتی ندارد. اینتاردر مخفف (Integrated Retarder) می‌باشد. ریتاردر هیدرولیکی گیربکس مرسوم دیگر از برند فویت آلمان (Voith) می‌باشد که رقیب ZF محسوب می‌شود.

نتیجه‌گیری:

در این مقاله کارشناسان ایران ترابر به بررسی تکنولوژی اینتاردر ZF در کامیون‌های سنگین پرداختند، نحوه عملکرد اینتاردر، تفاوت آن با ریتاردر را بررسی کردند. در واقع می‌توان گفت که ترمز کمکی اینتاردر، بسیار کم‌حجم و سبک که می‌تواند به‌راحتی در کنار سیستم کنترل انتقال قدرت نصب شود که نه‌تنها کمکی برای ترمز موتور است؛ بلکه تنش‌ها و فشارهای وارده بر سیستم ترمز معمول را می‌تواند تا 90% کاهش دهد که این عملکرد بیشتر نمود خود را در شیب‌های طویل کوهستانی  دارد این سیستم باعث می‌شود تا ترمز اصلی خودرو خنک بماند و ظرفیت کامل خود را  داشته باشد تا در ترمزگیری‌های ناگهانی وارد عمل شود و به بهبود کنترل خودرو کمک کند.

افزودن نظر

نظرات