Latest News

همه چیز درباره ی کارت هوشمد رانندگان

کارت هوشمند،مزایا و شرایط دریافت آن

کارت هوشمند چیست و چه ضرورتی دارد

 

کارت هوشمند یکی از خدمات سازمان راهداری برای رانندگان بین شهری است. کارت هوشمند رانندگان یک کارت با امنیت بالا محسوب می‌شود که تمامی اطلاعات مربوط به راننده در آن ثبت شده است.برای شناخت بیشتر این کارت و مزایای آن در ادامه این مطلب با ایران ترابر همراه باشید 

یکی از قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان این است که اگر راننده‌ای برای دریافت کارت اقدام نکرده باشد، بارنامه برای وی صادر نخواهد شد. با استفاده از این کارت می‌توان رانندگان را به راحتی شناسایی کرده و فعالیت آن‌ها در جاده‌های بین شهری را به صورت آنلاین رصد کرد. بر اساس قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان و مدارکی که برای صدور آن مورد نیاز است، به میزان قابل توجهی امنیت رانندگان در مسیرها و جاده‌های بین شهری افزایش پیدا می‌کند.

اما مزایای صدور کارت هوشمند چیست؟

بر اساس قوانین جدید کارت هوشمند کارکنان و ابلاغیه‌های انجام شده از سوی سازمان راهداری و نیروی انتظامی، تردد رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل بار و مسافر بین شهری، بدون کارت هوشمند ممنوع است. یکی از مهم‌ترین مزایای صدور کارت هوشمند برای رانندگان این است که راننده تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد که نیمی از هزینه‌های این بیمه توسط دولت پرداخت می‌شود.

از مزایای کارت هوشمند میتوان موارد به موارد زیر اشاره کرد:

  • ثبت کامل مشخصات و اطلاعات رانندگان در سامانه
  • امکان تشخیص رانندگان فعال از غیر فعال
  • بررسی شرایط رانندگان
  • عدم صدور بارنامه برای رانندگان فاقد کارت هوشمند
  • عدم امکان جعل کارت و جلوگیری از صدور کارت‌های تقلبی
  • ثبت تخلفات کارکنان در سامانه

اما قوانین جدید دریافت کارت هوشمند به چه صورت است؟

 صدور کارت هوشمند برای رانندگان، مشمول قوانینی است که از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وضع شده است. از جمله مهم‌ترین قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یکی از مهم‌ترین قوانین، دارا بودن گواهینامه رانندگی معتبر و متناسب با نوع وسیله‌ای است که برای حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • قانون مهم بعدی مربوط به سن حداقلی و حداکثر رانندگان برای دریافت کارت هوشمند است. بر این اساس دارندگان گواهینامه رانندگی پایه دوم برای استفاده از کامیون باید حداقل 23 سال سن داشت باشند. این سن برای رانندگان دارای گواهینامه پایه یک، 25 سال است. اما حداکثر سن برای رانندگان در هر حالت به جز رانندگان حمل و نقل روستایی، 5 سال در نظر گرفته شده است.
  • بر اساس قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان حداقل مدرک تحصیلی برای دریافت کارت هوشمند سیکل است که در مورد رانندگان حمل و نقل روستایی، دوره نهضت سوادآموزی کفایت می‌کند.

 

مدارک لازم جهت صدور کارت هوشمند برای رانندگان:

  • ارائه درخواست مبنی بر تقاضای صدور کارت هوشمند به صورت کتبی یا الکترونیکی به همراه اعلام نشانی دقیق محل سکونت، شماره تلفن همراه و کد پستی و اعلام و اقرار به عدم تصدی به شغل تمام وقت و مستمر در قوای سه‌گانه، نیروهای مسلح، نهادهای انقلابی و موسسات عمومی غیردولتی و عدم اشتغال به حرف موضوع قانون نظام صنفی.
  • ارائه اصل به همراه کپی کلیه صفحات شناسنامه، کارت ملی (پشت و رو)، گواهینامه رانندگی معتبر متناسب با نوع وسیله نقلیه و مدرک تحصیلی
  • ارائه گواهی عدم اعتیاد از مراکز مورد تأیید وزارت بهداشت
  • ارائه اصل به همراه کپی کارت پایان خدمت یا معافیت دائم
  • دو قطعه عکس در اندازه 4*3 مربوط به 1 سال اخیر به صورت تمام رخ با زمینه سفید
  • اصل و کپی فیش واریز هزینه صدور برگ فعالیت
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • ارائه گواهی یا معرفی‌نامه معتبر از سازمان تأمین اجتماعی با صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر
  • ارائه برگ سلامت رانندگان
  • ارائه معرفی‌نامه معتبر از انجمن‌های صنفی رانندگان بار در شهرستان یا استان مربوطه

بر اساس قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان، امکان صدور این کارت برای افراد بازنشسته وجود نداشته و ممنوعیت دارد.

مراحل اخذ کارت هوشمند رانندگان:

  • ثبت‌نام در آزمون کارت هوشمند: این آزمون توسط سازمان فنی و حرفه‌ای کشور برگزار می‌شود که معمولا 1 ماه پس از ثبت‌نام،‌ آزمون برگزار شده و 1 ماه پس از برگزاری آزمون نیز نتایج آن اعلام می‌شود. در صورتی که فرد موفق به قبولی در آزمون نشود، باید 2 ماه دیگر برای آزمون و اعلام نتایج منتظر بماند.
  • دریافت تأییدیه مدرک تحصیلی: بر اساس قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان، متقاضی باید تأییدیه مدرک تحصیلی خود را ارائه دهد. خوشبختانه متقاضیان می‌توانند از طریق آموزش و پرورش و به صورت آنلاین درخواست تأیید مدرک تحصیلی را ارائه کرده و آن را دریافت کنند.
  • دریافت گواهی مهارت فنی حرفه‌ای: افرادی که موفق به گذراندن آزمون کتبی و عملی کارت هوشمند شوند می‌توانند این گواهی را دریافت کنند. معمولا تا دو هفته بعد از ثبت نتیجه آزمون عملی در سایت سازمان فنی و حرفه‌ای، امکان دریافت گواهینامه وجود دارد.
  • تشکیل پرونده کارت هوشمند: بر اساس قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان، متقاضی باید در یکی از مراکز صدور کارت هوشمند تشکیل پرونده بدهد. خوشبختانه از ابتدای سال 1401 می‌توان در سایت مجوزها، تشکیل پرونده را به صورت آنلاین و اینترنتی انجام داد.
  • دریافت کارت سلامت رانندگان: در این مرحله متقاضی باید به یکی از مراکز معتبر صدور کارت سلامت مراجعه کرده و پس از انجام آزمایشات لازم، نسبت به دریافت کارت سلامت اقدام کند.
  • گواهی عدم اعتیاد و سوء پیشینه: بر اساس قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان، متقاضیان باید پس از دریافت معرفی‌نامه از مرکز صدور کارت هوشمند، به مراکز مجاز مراجعه کرده و گواهی عدم اعتیاد و سوء پیشینه کیفری را دریافت کنند.
  • مراجعه به بیمه تأمین اجتماعی: در این مرحله نیز متقاضی باید با در دست داشتن معرفی‌نامه از مرکز صدور کارت هوشمند به شعب تأمین اجتماعی مراجعه کرده و برای برقرار شدن بیمه، تشکیل پرونده بدهد.
  • ارائه کلیه مدارک: در آخرین محله کافی است که متقاضی کلیه مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت هوشمند راننندگان را به مراکز صادر کننده ارائه کرده و درخواست صدور کارت را نهایی کند تا پس از بررسی مدارک و در صورت تأیید کارت هوشمند برای وی صادر شود.

شرایط تمدید کارت هوشمند رانندگان:

کارت‌های هوشمندی که برای رانندگان صادر می‌شود، دارای تاریخ انقضا هستند. به همین دلیل بر اساس قوانین جدید کارت هوشمند رانندگان، حداقل یک ماه پیش از انقضای کارت، رانندگان باید نسبت به تمدید آن از طریق مرجع صادر کننده اقدام کنند.یکی از مهم‌ترین شرایط تمدید کارت هوشمند رانندگان این است که راننده حداقل 18 فقره کارکرد رسید شده به صاحبان کالا داشته یا حداقل 7500 کیلومتر مسافت با بارنامه در طی یک سال اخیر طی کرده باشد تا فعالیت حرفه‌ای وی در بخش حمل و نقل عمومی احراز شود. اصلی و کپی کارت سلامت رانندگان و اصل و کپی گواهینامه رانندگی معتبر و متناسب با نوع وسیله نقلیه مدارک مورد نیاز برای تمدید کارت هوشمند رانندگان است.

 

افزودن نظر

نظرات